• Home/
  • Peter Hooimeijer
Geschatte leestijd: 4 minuten
Ontwerpen in 3D – ook wel virtual prototyping genoemd – is onmisbaar in een tijd waarin doorlooptijden onder druk staan. Door te visualiseren hoe een kast er precies uit komt te zien, kunnen fouten tijdig uit het ontwerp worden gehaald en worden faalkosten voorkomen. Maar welke stappen moet uw bedrijf doorlopen om succesvol te kunnen ontwerpen in 3D?
Geschatte leestijd: 2 minuten
Je zit als (werkvoorbereidend) engineer tot aan je oren in de projecten. Deadlines zijn strak en ondertussen komen er geen nieuwe werknemers bij om het teveel aan projecten op te vangen. ‘Meer met minder doen’ is gewenst, maar tegelijkertijd een utopie. Automatisering is een oplossing, maar waar haal je de tijd vandaan om dit te realiseren? En wie moet het gaat doen?
Geschatte leestijd: 3 minuten
Wanneer het routeren van de draden niet automatisch gebeurt, doet elke monteur dit op zijn eigen manier, volgens zijn eigen ervaring en routines. Zelfs wanneer dezelfde monteur voor de tweede keer eenzelfde kast bedraad, is de kans echter groot dat de routering die hij kiest niet identiek is aan de eerste. Dit kan voorkomen worden met bedradingsautomatisering in EPLAN Pro Panel.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Engineering en productie zijn twee compleet verschillende disciplines. Veel paneelbouwers werken daarom met een externe engineeringspartij. Het ontwerpproces kan ook intern worden belegd, maar ook dan staat het los van de productie, als aparte afdeling. Miscommunicatie ligt altijd op de loer. Het is daarom zaak de paneelbouwer eerder bij het ontwerpproces te betrekken. Maar hoe doe je dit? Het antwoord: 3D.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Warmteontwikkeling kan een lastig technisch issue zijn bij het ontwerpen van een kast. Want welke componenten worden nu warm en welke niet? Hoe krijg ik inzicht in de luchtstromen? En zit mijn ventilatiesysteem wel op de optimale plek? Dat leest u in deze blog.
Geschatte leestijd: 5 minuten
Als paneelbouwer die efficiëntie nastreeft, zijn er ruwweg twee manieren om de werkplaats in te richten. Traditioneel gezien doet één medewerker vaak de gehele kast, wat zorgt voor een baan met veel afwisselende werkzaamheden. De kast en de medewerker blijven beiden op dezelfde plek. En dan is er nog de lean-manier. Dit is de middenweg die vaak gekozen wordt en dit houdt in dat de medewerkers van tijd tot tijd gewisseld worden tussen de verschillende lean ingerichte productiecellen.
Geschatte leestijd: 6 minuten
Met de doorlooptijden van tegenwoordig is er geen tijd voor fouten in de paneelbouw. Virtual prototyping biedt een oplossing. Met EPLAN Pro Panel kunt u panelen in de ontwerpfase alvast virtueel in 3D samenstellen en problemen vroegtijdig opsporen. Dat voorkomt stress en onnodige kosten later in de productie. En biedt vooral ook een gouden kans om het proces van aanvraag tot aflevering beter in te richten tegen lagere kosten. In dit blog leest u meer over virtual prototyping en EPLAN Pro Panel.
<< < 1 2 > >>

Als man, vader, christen en familiemens staat Peter Hooimeijer voor een goede balans tussen werk en privé. Naast zijn werk zet hij zich graag in voor buurt, school en kerk. Hij heeft HBO Industriële Automatisering op zak en werkt inmiddels tien jaar bij EPLAN. “Voor een Application Consultant is empathisch luisteren essentieel, vooral ook naar wat je gesprekspartner NIET zegt. Vervolgens gaat het om visualiseren wat de klant bedoelt en dit vertalen in een operationeel plan.” Als hij zelf aan het woord komt, doet hij dat met humor en enthousiasme.

Gaat een verandertraject eenmaal van start, dan komt de resultaatgerichte 'Peer' naar voren. Hij focust op kwaliteit en benadrukt borging. Bij proces- en productieoptimalisatie krijgt slim hergebruik van bestaande data de aandacht. Maar het mag geen louter technisch verhaal worden. “Het gaat erom, de medewerkers mee te nemen. Communicatie is cruciaal in verandertrajecten.”

Peer vindt de steeds vroegere betrokkenheid van EPLAN een fascinerende ontwikkeling. Tegenwoordig ondersteunt EPLAN de klant bij de besluitvorming en loopt de betrokkenheid door tot en met support na implementatie. “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen en klantsucces is ons succes.”

Schrijf u in om up-to-date te blijven!