Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Masterclass voor docenten: de praktijk een stap dichterbij

Geschatte leestijd: 4 minuten

Met EPLAN Education kunnen scholen hun MTS- en HTS-studenten kennismaken met software die zij later in de praktijk nodig hebben. EPLAN verzorgt regelmatig masterclasses voor de docenten die met de software werken. Die sessies brengen de bedrijfspraktijk van Smart Industry een stapje dichter bij de scholen.

Ik ben de contactpersoon voor EPLAN met de scholen. Zo geef ik informatie en bouw ik waar nodig en gewenst het Education-concept uit. We organiseren regelmatig (online) gastlessen waarin we als Rittal en EPLAN de geïntegreerde 'Next Level' filosofie toelichtten.

De Masterclasses voor docenten vinden één à twee keer per jaar plaats. De kernboodschap is: het gaat niet alleen om een systeem voor elektrotechnisch tekenen, maar om bredere engineering-software die bedrijven ondersteunt richting Smart Industry. Met aanmeldingen van 22 deelnemers uit 13 scholen tijdens de laatste editie kijken wij met enthousiasme terug. Er werd uitgelegd dat EPLAN Pro Panel de sluitsteen is die de verbinding tussen elektrotechnisch tekenen en Smart Industry realiseert. En hoewel Pro Panel in het softwarepakket zit dat scholen met hun licentie krijgen, is juist dat onderdeel in het onderwijs nog niet zo bekend. De markt omarmt het, de scholen komen daar iets achteraan.

Prettig tempo

Tijdens de Masterclass kwamen twee onderwerpen aan bod. Teamleider EPLAN Support Jennifer Reep trapte af met de techniek. Ze gaf toelichting over het installeren van de software en over allerlei praktische oplossingen. Ze legde uit waar op de website ondersteunende informatie, videotutorials en antwoorden op veelgestelde vragen te vinden zijn. De docenten kunnen daarmee hun eigen lesmateriaal richting studenten mee completeren.

EPLAN applicatie consultant Peter Hooimeijer ging in op Pro Panel in het Next Level verhaal. En om die theoretische achtergrond praktische kracht bij te zetten, gaf hij een Pro Panel demonstratie. Zo konden de docenten zien hoe EPLAN Electric P8 en Pro Panel naadloos op elkaar aansluiten om het engineering-proces te automatiseren. De reacties op beide verhalen waren positief: rustig gebracht, in een prettig tempo.

Praktisch en actueel

Het interactieve karakter van de sessie – dat wat het initiatief meerwaarde geeft - kwam naar voren in de vragen. Daarbij bleek dat veel docenten wel op de hoogte zijn van de Smart Industry revolutie, maar dat aanvullende praktische kennis over efficiënte engineering goed van pas komt. Dat is ook logisch. Bij bedrijven loopt dat proces al jaren. Bovendien plukken bedrijven de vruchten in de praktijk. Scholen merken op financieel vlak de voordelen van automatisering niet. Toch zijn zowel wij als de scholen blij als we studenten met dit onderwerp kunnen laten kennismaken om ze klaar te stomen voor de actuele arbeidsmarkt.

De masterclasses vormen zo een schakeltje in de keten die scholen laat aansluiten bij de vraag uit de praktijk. Fysiek bezig zijn met manshoge schakelkasten is belangrijk, maar het kennismaken met de toekomsttoekomstsoftware en indelingsprincipes voor dergelijke kasten, is minstens even nuttig.”