Geschatte leestijd: 3 minuten

Successen moet u vieren!

Een transformatie kost meestal meer tijd dan betrokkenen verwachten. Maar op een gegeven moment komt het eerste succes: een doorbraak. De ambassadeurs van verandering zien hun verwachtingen bevestigd. De sceptici moeten erkennen dat de plannen zo gek nog niet waren. Best iets om even bij stil te staan: vier het succes!

Medewerkers als ambassadeurs van verandering

Een onderzoek onder medewerkers van Nederlandse machinebouwers*: 91% ziet dat het bedrijf bezig is met nieuwe technologie. 88% verwacht dat daardoor taken veranderen. 54% wil bij de veranderen betrokken zijn. Zij zijn de ambassadeurs van verandering. Verreweg de meeste medewerkers zijn zich dus bewust van verandering en de meerderheid staat er positief tegenover.

Voordelen ervaren

Tegelijk is veranderen moeizaam. Stel, een bedrijf maakt de overstap naar database-driven processen. Dat betekent maanden bouwen en ongemak: wel inspanning, nog geen resultaat. Meestal duurt het project ook iets langer en heeft het meer voeten in aarde dan verwacht. Dan komt het moment van de overstap. Die moet in één keer goed gaan. Als er niets aan het toeval is overgelaten, lukt dat ook wel.

Na de overstap is het even wennen. Hoe gaat dit? Hoe werkt dat? Dan komt het moment waarop de medewerkers de voordelen beginnen te ervaren. Zo gaat het veel makkelijker! Ik kan de relevante gegevens veel beter vinden en beheren! En gaandeweg merken ze dat er nog veel meer uit het nieuwe systeem te halen is.

Verwachtingsmanagement

U kunt zo'n doorbraakmoment ongemerkt voorbij laten gaan. Maar waarom zou u? Waarom niet even met taart en bubbels onderstrepen dat alle inspanning vruchten begint af te werpen? Dat is niet alleen leuk, het is ook een onderdeel van verwachtingsmanagement. Een boodschap aan de ambassadeurs: jullie vertrouwen was niet voor niets. En sceptici: jullie zijn toch wat te somber geweest, kom nu ook aan boord om het succes te vieren. Van de voordelen profiteert uiteindelijk iedereen, net als van de taart en de bubbels. En het maakt dat er bij de volgende verandering iets meer ambassadeurs en iets minder sceptici zijn.

Een helder stappenplan voor een constante kwaliteit

Standaardisatie is geen doel op zich, maar een manier om te komen tot een efficiënter en flexibeler engineeringproces. De infographic 4 stappen naar constante kwaliteit helpt u het standaardisatieproces vorm te geven. Download het stappenplan nu gratis:

Download infographic