Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

  • Home/
  • Tips/
  • Schema’s functioneel ontwerpen: efficiënter en gebruiksvriendelijker
Geschatte leestijd: 4 minuten

Schema’s functioneel ontwerpen: efficiënter en gebruiksvriendelijker

Functioneel ontwerpen van elektrotechnische schema’s is sterk in opkomst. Dit is terecht want de functionele tekenmethode is sneller en efficiënter dan de traditionele productiegerichte methodiek, en klanten en monteurs vinden de functionele schema’s een stuk handiger in gebruik. Ook niet onbelangrijk, paneelbouwers kunnen er ook goed mee uit de voeten.

Verschil tussen de traditionele tekenmethode en functioneel ontwerpen

Bij traditioneel getekende schema’s staan alle componenten per soort achter elkaar achter een eigen ‘tabblad’. Zo ziet u bijvoorbeeld pagina’s vol PLC-kaarten, met per pagina één PLC kaart of byte. Er zijn aparte pagina’s voor ingangen, uitgangen en vermogen. Bij functioneel ontwerpen staan de componenten die functioneel bij elkaar horen bij elkaar op één of enkele pagina’s. Bijvoorbeeld alle componenten van een pomp, waaronder het vermogensdeel, de ingang en de uitgangen van een motor.

Makkelijker voor gebruiker

Het grote voordeel van functioneel ontwerpen is dat de samenhang tussen de componenten direct zichtbaar is. Dat is met name praktisch voor de klant. Bij een storing van een pomp bijvoorbeeld, heeft een monteur snel inzicht in het onderdeel. Hij hoeft maar een paar pagina’s op te zoeken. De traditionele tekenmethode zou handiger zijn voor paneelbouwers, omdat alle materialen overzichtelijk bij elkaar staan. Maar met de huidige intelligente engineering software is dat geen argument meer. Ook bij functionele ontwerpen kan met de sorteerfunctie eenvoudig lijsten worden gegenereerd.

Sneller tekenen en aanpassingen verwerken

Functioneel tekenen is ook efficiënter dan de traditionele methode. Het is namelijk een stuk eenvoudiger om een samenhangend schema te genereren op één pagina, dan schemastukken op verschillende pagina’s te plaatsen en te parametreren. Ook aanpassingen doorvoeren is daardoor een stuk eenvoudiger. Voor een aanpassing in een functie, zoals de aanvoerlijn, hoeft de engineer maar op één pagina aanpassingen te maken. Terwijl u bij de traditionele ontwerpwijze minstens drie pagina’s had moeten wijzigen. U bespaart zo al snel 3 tot 5 minuten per aanpassing. Tel uit uw winst!

Minder kans op fouten

De grootste winst van functioneel tekenen zit in de efficiency. U bouwt al doende een functionele bibliotheek op met bouwblokken of macro’s van alle vaak gebruikte functies en modules. Bij een nieuw engineeringproject kunt u deze in de praktijk geteste basisontwerpen opnieuw gebruiken en aanpassen. Zo voorkomt u ook dat u of uw collega’s elke keer het wiel opnieuw moeten uitvinden en werkt u aan standaardisering in uw engineering al dan niet per klant. Met functioneel tekenen bespaart u zo niet alleen geld en tijd, u verbetert ook de kwaliteit van de engineering.

De basisprincipes van functioneel tekenen

In deze video legt Arnoud Donkers van EPLAN u meer uit over de basisprincipes van functioneel tekenen. Benieuwd hoe functioneel tekenen in de praktijk werkt?

Download de how-to video

Support Engineer Arnoud Donkers woont samen met zijn vriendin en haar twee kinderen. “Bij Eplan draait het intern om het team; samenwerking is voor iedereen de basis. Dat bevalt me. Als support engineer richt je je aandacht en tijd volledig op het helpen van klanten. Als een klant zich geholpen voelt, dan heb ik ook een goed gevoel.” Bij die instelling heeft het boek Hondenbrokken van Jos Burgers hem enorm geïnspireerd. “Dat boek gaat uit van een dierenwinkel die hondenbrokken verkoopt. Het boek bouwt het klantproces op vanuit een kortetermijnoplossing - hondenbrokken verkopen - tot de klant helpen wat deze nu echt wil. Daar kom je met doorvragen, empathisch reageren op de klantsituatie, de klantvraag begrijpen en die behoefte waar mogelijk te honereren.” Dit sluit naadloos aan bij de omgang met klanten binnen EPLAN. In plaats van alleen precies te geven waar de klant ons voor belt, probeert EPLAN altijd de onderliggende behoefte te peilen en te vervullen. Misschien betekent dit minder omzet op korte termijn, maar een tevreden klant die vaak terugkeert.

Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support