Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

  • Home/
  • Trends/
  • De mens kan veranderen. De organisatie ook?
Geschatte leestijd: 3 minuten

De mens kan veranderen. De organisatie ook?

Binnen vijf tot tien jaar is de digitale transformatie een feit. Alle bedrijfs processen worden datagestuurd. Kan de mens die verandering aan? De mens wel. Zorg dat de organisatie dat ook kan. In dit blog vertel ik u hoe u daar aan kunt bijdragen.

Weerstand en angst voor veranderingen

Algemene veranderingen binnen organisaties hebben een slagingskans van minder dan 30%. Gaat het om digitale veranderingen, dan slinkt het succespercentage tot onder de 16% (McKinsey & Co, okt 2018). Mensen houden nu eenmaal niet van verandering. Het roept angst en weerstand op. Toch?

Wonder van aanpassing

Hmmm. Angst en weerstand? Een achtbaan roept ook angst en weerstand op. De meeste mensen vinden dat hartstikke leuk. We hebben het hier over een soort die binnen een eeuw de auto, het vliegtuig, de computer, internet en de smartphone heeft omarmd. De mens is een wonder van aanpassingsvermogen.

Omgeving bepaalt

Uit het McKinsey-onderzoek blijkt: hoe groter de organisatie, hoe kleiner de slagingskans. Niet de mens, maar de organisatie lijkt dus bepalend. Nog meer dat daarop wijst: onderzoek van Siemens uit 2017 onder 586 machinebouwers. Digitale transformatie staat slechts bij 17% op de directie-agenda. De mens kan veranderen, maar stimuleert de organisatie dat wel genoeg?

De omgeving oefent invloed uit op het (veranderings)gedrag. Als er beperkende randvoorwaarden zijn, kan of wil de mens niet veranderen. Die maakt onbewust een rekensom. 'Nu ben ik veilig en heb ik status. Straks ben ik minder veilig met minder status. Niet doen dus.' De som moet voor medewerkers richting meer veiligheid en meer status uitvallen. En dat kan.

Stip op horizon

De beginstap is: zet digitale transformatie op de agenda, schets een stip op de horizon. Zet een positief beeld neer en ga verandering vervolgens actief stimuleren:

  1. Stel digitaal onderlegde managers aan. (Dit vergroot de slagingskans 1,6 x)
  2. Definieer rollen en verantwoordelijkheden opnieuw. (slagingskans 1,5 x groter)
  3. Geef het personeel ontwikkelingskansen, neem digitale transformatie mee in het personeelsbeleid. (slagingskans 2 x groter)
  4. Stel hen in staat op nieuwe manieren te werken en stimuleer daarbij eigen ideeën (slagingskans 1,4 x groter)
  5. Upgrade digitale tools.
  6. Communiceer (via externe digitale communicatie) over verandering, neem iedereen in de organisatie mee. (slagingskans 3 x groter)
  7. Ga verzuiling en silovorming tegen (slagingskans 1,8 x groter)

Whitepaper: praktische tips om te veranderen

Maak kennis met de praktische tips en oplossingen die beschikbaar zijn om de (digitale) transformatie van het werk en bedrijfsproces gemakkelijk te laten verlopen.

Download de whitepaper

Roger Scholtes, directeur van EPLAN Nederland, is een luisteraar, coach en motivator, teamspeler en teambouwer. Eerlijkheid en nuchterheid zijn belangrijke leidraden voor hem. Een rode draad door zijn leven is muziek, zowel maken als beluisteren. Hij had graag dirigent willen zijn – en is dat nu eigenlijk ook. Na een technische opleiding ging hij al snel als manager aan de slag. “Als muzikant heb ik ervaren, dat sommige dirigenten een orkest kunnen verheffen tot veel meer dan afzonderlijke geluiden. Die vergelijking geeft mij als manager sturing. Ik geniet ervan om zonder zelf een instrument te spelen, de groep in staat te stellen tot een prachtige uitvoering waar het publiek van geniet. Door alle EPLAN-collega’s in staat te stellen hun werk met plezier en optimaal succesvol uit te voeren, kunnen wij gezamenlijk klanten helpen om innovatief en competitief te zijn. Dat is hard nodig, want krapte op de arbeidsmarkt en wereldwijde concurrentie binnen de maakindustrie vereisen optimale efficiëntie. Door gezamenlijk en in dialoog met klanten hun uitdagingen te analyseren, adviseren we hen over het toepassen van digitalisering voor meer efficiëntie. Zo trekken we samen op met de klant.”

Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support