Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

  • Home/
  • Tips/
  • In 3 stappen een vliegende start met ontwerpen in 3D
Geschatte leestijd: 4 minuten

In 3 stappen een vliegende start met ontwerpen in 3D

Ontwerpen in 3D – ook wel virtual prototyping genoemd – is onmisbaar in een tijd waarin doorlooptijden onder druk staan. Door te visualiseren hoe een kast er precies uit komt te zien, kunnen fouten tijdig uit het ontwerp worden gehaald en worden faalkosten voorkomen. Maar welke stappen moet uw bedrijf doorlopen om succesvol te kunnen ontwerpen in 3D?

Stap 1: Applicatie-optimalisatie

Het is van primair belang om er eerst voor te zorgen dat uw engineers hun ontwerpapplicatie door-en-door kennen. Alleen dan kan met de verschillende functies maximaal rendement worden behaald. In het geval van EPLAN, is het belangrijk om engineers te certificeren middels uitgebreide trainingen. Alleen zo kan een vliegende start worden gemaakt met engineering in 3D met EPLAN Pro Panel.

Benut u alle mogelijkheden die uw huidige engineerssoftwarelicenties bieden? Door één dag een expert van EPLAN mee te laten kijken met uw engineeringafdeling, kan op de lange termijn veel tijdwinst worden behaald. Een schoolvoorbeeld hiervan is paneelbouwer PIA Service BV uit Joure. In de referentievideo onder deze blog ziet u hoe het standaardiseringsproces bij hen in zijn werk ging.

Stap 2: Standaardisering

Bij veel maatwerkprojecten is minimaal 50 procent van het werk feitelijk repeterend van aard. Het wordt alleen steeds opnieuw gedaan, in plaats van kant-en-klare bouwstenen te maken van veelgebruikte schemadelen. Gestandaardiseerde gegevensbibliotheken zijn echter het fundament van uw 3D-engineering en daarmee het productieproces.

De opbouw van uw 3D-artikeldatabank en bibliotheek van veelgebruikte macro’s, zoals boorpatronen voor zowel series als specials, is daarom van cruciaal belang. Het is daarnaast belangrijk om uniformiteit in uw tekenprocessen en engineeringrichtlijnen aan te brengen. Zeker wanneer de data worden aangemaakt door verschillende medewerkers. Standaardisering zorgt ook voor een betere kwaliteit van uw documentatie.

Het kost eenmalig extra moeite, maar levert op de lange termijn veel tijdwinst op. Standaardisering maakt automatisering mogelijk.

Stap 3: Automatisering

Automatisering kan in alle delen van het engineering- en productieproces worden toegepast. Denk aan geautomatiseerde ontwerproutines en schemageneratie, en de aansturing van productieprocessen richting CNC-machines.

Alle panelen – zowel seriematige als enkelstuks – kunnen bijvoorbeeld volledig in EPLAN Pro Panel in 3D worden getekend en met één druk op de knop doorgestuurd naar een Perforex-machine. Ook de draadconfectie kan worden geautomatiseerd. Door middel van Smart Wiring kan het bedraden ook door personeel worden uitgevoerd dat niet technisch is geschoold.

Ontdek meer met PIA Service

Benieuwd hoe PIA Service BV uit Joure bovenstaande stappen in de praktijk heeft gebracht?

Bekijk hier de video

Als man, vader, christen en familiemens staat Peter Hooimeijer voor een goede balans tussen werk en privé. Naast zijn werk zet hij zich graag in voor buurt, school en kerk. Hij heeft HBO Industriële Automatisering op zak en werkt inmiddels tien jaar bij EPLAN. “Voor een Application Consultant is empathisch luisteren essentieel, vooral ook naar wat je gesprekspartner NIET zegt. Vervolgens gaat het om visualiseren wat de klant bedoelt en dit vertalen in een operationeel plan.” Als hij zelf aan het woord komt, doet hij dat met humor en enthousiasme.

Gaat een verandertraject eenmaal van start, dan komt de resultaatgerichte 'Peer' naar voren. Hij focust op kwaliteit en benadrukt borging. Bij proces- en productieoptimalisatie krijgt slim hergebruik van bestaande data de aandacht. Maar het mag geen louter technisch verhaal worden. “Het gaat erom, de medewerkers mee te nemen. Communicatie is cruciaal in verandertrajecten.”

Peer vindt de steeds vroegere betrokkenheid van EPLAN een fascinerende ontwikkeling. Tegenwoordig ondersteunt EPLAN de klant bij de besluitvorming en loopt de betrokkenheid door tot en met support na implementatie. “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen en klantsucces is ons succes.”

Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support